Code rood
Direct daarna is Albon hem in de derde sector kwijt. Hij reed nog op relatief lage snelheid, maar kan hem toch niet uit de banden houden. Code rood en einde training.
Verstappen achterstevoren in de eerste sector! Er lijkt weinig aan de hand, hij kan gewoon verder. 'Ik denk dat het nog wat te glad is.'
Verstappen naar buiten op softs. Hij is de tweede die dat waagt na Leclerc. Er zal zo dus een eerste vliegende ronde aankomen. Mediums voor Bottas en Hamilton.
In afwachting van die mogelijkheid voor droogweerbanden staat iedereen binnen. Op één iemand na, Russell.
Albon gebruikt die DRS meteen om naar 1.16,142 te gaan. 13 minuten te gaan, waagt nog iemand het op droogweerbanden? De Brit zegt dat dat in het slot mogelijk moet zijn.
Het is nu in ieder geval droog genoeg voor de coureurs om DRS te gaan gebruiken. Op twee punten mogen de mannen hun achtervleugel openklappen.
Vooralsnog houdt iedereen knap zijn wagen binnen de lijnen. We zagen nu een momentje bij Latifi.
Nu is Bottas de snelste: 1.16,693.
De Limburger staat met een paar medewerkers van het team te praten over zaken die weinig met racen te maken hebben. Er is geen haast bij...
De mannen die nog altijd zonder tijd staan: Grosjean, Bottas, Pérez, Stroll, Verstappen, Hamilton en Albon. Nog een half uur te gaan.
Sainz vraagt over de boordradio hoe het met de regen zit in VT2 later vandaag. Daar wordt minder neerslag verwacht, krijgt hij te horen.
Nu is Vettel met 1.17,041 wel sneller dan zijn teamgenoot, voordat hij de pitstraat in rijdt.
Nog altijd zonder tijd staat Verstappen weer binnen, terwijl Vettel 1.17,744 noteert. Voor Russell was het eventjes oppassen toen hij buiten de lijnen het gras op ging.
Natuurlijk is Leclerc paars in elke sector, hij is pas de eerste coureur die er op de groene band echt voor gaat: 1.17,285. Nog lang niet iedereen heeft de switch gemaakt, Vettel bijvoorbeeld.
Jawel, daar is Verstappen. Op intermediates, de banden met de groenen wang, is hij aan een out lap begonnen. Voorlopig zou het in ieder geval droog moeten blijven.
Leclerc gaat naar 1.21,971 op full-wets.
Verstappen maakt nog altijd geen aanstalten om in zijn Red Bull te gaan zitten. Hij praat in de garage met engineers. Hamilton gaan we wel spoedig aan het werk zien. De intermediates zijn al aan zijn Mercedes geschroefd.
Een tijd! Sainz komt, voorzien van de nodige meetapparatuur, op de klokken met 1.23,689.
Even later geeft Bottas aan dat de baan wel degelijk aan het opdrogen is en ze zo misschien wel - sneller dan wellicht werd verwacht - kunnen gaan overschakelen op intermediates.De laatste twee GP-weekeinden staan trouwens ook in het teken van de strijd om plek 3 in het WK. Die is, achter wereldkampioen Hamilton en zijn teamgenoot Bottas, in het bezit van Leclerc met 249 punten. Verstappen zit echter op het vinkentouw op 235 punten en ook Vettel (230) heeft er nog uitzicht op.
Na het traditionele kopje koffie is ook Bottas eraan begonnen. Het begint op gang te komen, maar nog geen teken van Verstappen.
Daar is Nicholas Latifi, die wederom een eerste training mag rijden voor Williams. Ditmaal neemt de nummer 2 van de Formule 2, achter kampioen Nyck de Vries, het stoeltje in van Robert Kubica.
We hebben alleen nog maar wagens met Ferrari-motoren op de baan gezien: Vettel, Leclerc, Räikkönen, Giovinazzi. Ook Bottas maakt zich nu klaar.
Het wijst er nog niet op dat Verstappen ieder moment aan zijn ochtendtraining gaat beginnen. Hij staat nog zonder helm op de schermen te kijken.
Vettel is de eerste van de 20 coureurs die het probeert met een verkennende ronde. Op full-wets doet de drievoudig winnaar dat natuurlijk. Even later volgt ook ploeggenoot Leclerc.
Start VT1
Voor veelal lege tribunes is de eerste oefensessie van start gegaan. Anderhalf uur hebben de coureurs en hun teams om de benodigde informatie te verzamelen, maar gaan we wel veel actie krijgen op het natte asfalt?
Welke racefan kan zich het spektakel van drie jaar geleden niet meer herinneren...
Het heeft de hele ochtend flink geregend in São Paulo, dus verwacht een natte training op een schoongeregende baan 'tussen de meren'. Morgen en tijdens de race op zondag schijnt het droog te blijven, dus de vraag blijft wel of de teams echt risico gaan nemen op regenbanden. We gaan het zien!
Een middelvinger, een scheldkannonade over de boordradio en de uitgesproken ‘hoop’ dat hij Ocon na afloop niet tegen zou komen in de paddock. Hoe ging het ook alweer precies vorig jaar? Lees er hier meer over, net als over de prestaties van de Nederlander in eerdere jaren.
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training in Brazilië. Vorig jaar ontglipte Max Verstappen de overwinning op Interlagos toen Esteban Ocon hem van de baan tikte. Zondag gaat hij op voor revanche, maar we beginnen om 15.00 uur met de eerste training.