Einde tweede testdag
De tijd tikt weg. Nog één minuut op de klok.
Mercedes bevestigt dat er sprake is van een elektrisch mankement, waardoor het team de tweede testdag voortijdig moest afbreken.
Räikkönen staat er wat verloren bij, nadat zijn auto stilviel in de bocht.
Voor het eerst in twee testdagen zien we de rode vlag! De auto van Räikkönen, de snelste coureur van de dag, komt stil te staan op de baan.
Bekijk de beelden van de spin van Grosjean.
De spin van Grosjean heeft toch wat schade aangericht, want de Fransman keert niet meer terug op de baan. De teller blijft voor hem steken op 158 rondjes, tien minder dan het aantal dat Verstappen gisteren liet noteren.
Nog twintig minuten op de klok. Räikkönen lijkt in zijn Alfa Romeo voor de snelste tijd van de dag (1.17,091) te gaan zorgen.
Mercedes houdt het voortijdig gezien voor vandaag. Bottas stuurt zijn auto na 77 rondjes naar binnen. Er zou een elektrisch probleem zijn met de W11.
Problemen voor Grosjean. De Fransman spint en moet direct door naar de pits. De situatie levert echter - opnieuw - geen rode vlag op.
Eindelijk is daar een nieuwe toptijd op het bord. Räikkönen is op de softs met 1.17,091 twee tienden sneller dan Perez.
Verstappen was gisteren de productiefste coureur met 168 rondjes. De enige die vandaag aan dat aantal zou kunnen komen is Grosjean. De Franse Haas-coureur heeft 153 rondjes achter de rug, met nog ruim drie kwartier op de klok.
Minder dan één uur te gaan tijdens deze tweede testdag. De meeste coureurs zijn bezig aan de long runs, dus qua snelste rondetijden verandert er weinig.
1. Perez (Racing Point) 1.17,347
2. Räikkönen (Alfa Romeo) +0,188
3. Ricciardo (Renault) +0,402
4. Albon (Red Bull) +0,636
5. Gasly (Alpha Tauri) +0,774
6. Russell (Williams) +0,919
7. Vettel (Ferrari) +0,926
8. Leclerc (Ferrari) +0,988
9. Hamilton (Mercedes) +1,040
10. Norris (McLaren) +1,127
11. Grosjean (Haas) +1,149
12. Ocon (Renault) +1,210
13. Bottas (Mercedes) +1,960De schuingedrukte coureurs reden alleen de ochtendsessie.
Charles Leclerc benadrukt dat snelle rondetijden of zoveel mogelijk kilometers tijdens de testdagen van ondergeschikt belang zijn. ,,We kijken of de resultaten uit de simulatie overeen komen met de data hier op het circuit", zegt de Ferrari-coureur (die in de ochtendsessie het bescheiden aantal van 49 rondjes reed) tijdens een persmoment. ,,De auto voelt goed aan, maar de monteurs steken hier meer van op dan ikzelf."
Er zijn momenteel geen coureurs die zichzelf qua tijd verbeteren. Wel komen er steeds meer kilometers op de teller. Grosjean leidt wat dat betreft de dans met al 132 rondjes.
Voor wie zich afvraagt wat nu precies het nut is van de testdagen. Beluister het in onze podcast.
Bij Bottas (68 rondjes) en Vettel (38 rondjes) heeft snelheid vandaag duidelijk niet de prioriteit. Ze rijden de respectievelijk zestiende en dertiende tijd van de dag.
Voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde is onder de indruk van innovatie bij Mercedes.
Hamilton deed het al in de ochtendsessie, maar inmiddels zijn er meer coureurs die de kaap van de honderd rondjes hebben geslecht.
Grosjean (Haas) 114 ronden
Norris (McLaren) 114 ronden
Hamilton (Mercedes) 106 ronden
Gasly (Alpha Tauri) 103 ronden
Perez (Racing Point) 103 ronden
Räikkönen (Alfa Romeo) 102 rondenHet stuursysteem bij Mercedes heeft ook een naam: DAS (Dual Axis Steering). James Allison van Mercedes legt het zelf even uit.
Eigenlijk gaat het vandaag in Barcelona maar om één ding: het innovatieve stuurwiel bij Mercedes. ,,Het geeft een extra dimensie aan het besturen van de auto”, zegt James Allison, het technische meesterbrein van het team ,,Hopelijk biedt het ons wat profijt. Maar hoe we het gebruiken en wat er mee willen bereiken, dat houden we voor onszelf.”
Lees hier meer.
Ook een spin voor Räikkönen, maar de Fin kan net als Bottas zonder schade zijn weg vervolgen. Na ruim anderhalve dag testen hebben we nog altijd geen rode vlag gezien.
Het overkwam Max Verstappen gisteren twee keer en nu is ook Valtteri Bottas aan de beurt. De Fin van Mercedes spint over de baan.
Daar komt Albon eindelijk naar buiten. Het is onduidelijk waarom Red Bull de Thai zolang binnen hield, maar omdat de garagedeur dicht was moet de vloer van de auto zijn gehaald.
We zijn ruim een uur onderweg in de middagsessie en Sergio Perez staat met 1.17,347 nog altijd fier bovenaan.
Albon zal niet in de buurt gaan komen van de 168 rondjes die Verstappen gisteren reed. De Thaise Red Bull-coureur is nog steeds niet begonnen aan zijn middagsessie en staat voorlopig dus nog op 59.
Vettel heeft negen ronden gereden op de harde band en komt daarin tot een snelste tijd van 1.18,6. Ook Ocon heeft zich inmiddels gemeld op het circuit.
Gisteren moest Vettel verstek laten gaan omdat hij zich niet lekker voelde, maar de Duitser is voldoende hersteld om het middagprogramma voor zijn rekening te nemen.
Ook bij Red Bull zijn de deuren nog gesloten, en dat is alleen toegestaan als de vloer van de auto wordt gehaald. Verstappens teamgenoot Albon moet dus nog even wachten voordat hij aan zijn middagsessie kan beginnen.
Bij Renault verloopt de tweede testdag nog niet vlekkeloos. De deur van de garage is nog dicht, dus nog geen spoor van Ocon. In de ochtendsessie kwam Ricciardo niet verder dan 41 ronden.
Een aantal wisselingen van de wacht in de middagsessie:
Mercedes: Bottas vervangt Hamilton
Ferrari: Vettel vervangt Leclerc
Renault: Ocon vervangt RicciardoAngst dat het nieuwe systeem door de FIA als illegaal wordt bestempeld, heeft Mercedes niet.
Hét gespreksonderwerp deze ochtend waren de camera-beelden vanuit de cockpit van Lewis Hamilton, waarop te zien was dat de Brit door zijn stuur naar zich toe trekken en van zich af te duwen de stand van zijn voorwielen kon veranderen. Op de persconferentie heeft James Allison zojuist bevestigd dat er een inderdaad een nieuw stuursysteem in de auto zit.
Welkom terug!
De middagsessie begint op het Barcelona-Catalunya Circuit. Tot 18 uur krijgen de coureurs de tijd om nog meer rondjes te rijden en extra data te verzamelen.
Tijd om te gaan lunchen, dus het circuit blijft het komende uur leeg. Om 14.00 uur wordt de tweede testdag hervat met de middagsessie.
De feiten en cijfers van de ochtendsessie.
Einde ochtendsessie
De ochtendsessie zit erop. Perez zet met 1.17,347 verrassend de snelste tijd neer. Hamilton rijdt met maar liefst 106 ronden met afstand de meeste kilometers.
Het 'mysterieuze stuur' van Hamilton is hét gespreksonderwerp deze ochtendsessie. Hoe baanbrekend is deze truc van Mercedes?
De lunchpauze nadert en dus wordt het rustiger op het circuit. Perez heeft nog altijd de snelste tijd, voor Ricciardo. Verstappens teamgenoot Albon heeft de derde tijd in handen, en reed in tegenstelling tot Perez en Ricciardo (mediums) op harde banden.
Voor Hamilton zit de dag erop. Na maar liefst 106 rondjes stuurt hij zijn auto de garage in. De Brit schuift straks wel aan bij de persconferentie, waarin hem ongetwijfeld veel gevraagd zal worden over zijn opvallende stuur. Op het circuit geeft Hamilton vanmiddag het stokje over aan teamgenoot Valtteri Bottas.