Einde tweede testdag
De tijd tikt weg. Nog één minuut op de klok.
Mercedes bevestigt dat er sprake is van een elektrisch mankement, waardoor het team de tweede testdag voortijdig moest afbreken.
Räikkönen staat er wat verloren bij, nadat zijn auto stilviel in de bocht.
Voor het eerst in twee testdagen zien we de rode vlag! De auto van Räikkönen, de snelste coureur van de dag, komt stil te staan op de baan.
Bekijk de beelden van de spin van Grosjean.
De spin van Grosjean heeft toch wat schade aangericht, want de Fransman keert niet meer terug op de baan. De teller blijft voor hem steken op 158 rondjes, tien minder dan het aantal dat Verstappen gisteren liet noteren.
Nog twintig minuten op de klok. Räikkönen lijkt in zijn Alfa Romeo voor de snelste tijd van de dag (1.17,091) te gaan zorgen.
© BSR Agency Mercedes houdt het voortijdig gezien voor vandaag. Bottas stuurt zijn auto na 77 rondjes naar binnen. Er zou een elektrisch probleem zijn met de W11.
Problemen voor Grosjean. De Fransman spint en moet direct door naar de pits. De situatie levert echter - opnieuw - geen rode vlag op.
Eindelijk is daar een nieuwe toptijd op het bord. Räikkönen is op de softs met 1.17,091 twee tienden sneller dan Perez.
Verstappen was gisteren de productiefste coureur met 168 rondjes. De enige die vandaag aan dat aantal zou kunnen komen is Grosjean. De Franse Haas-coureur heeft 153 rondjes achter de rug, met nog ruim drie kwartier op de klok.
Minder dan één uur te gaan tijdens deze tweede testdag. De meeste coureurs zijn bezig aan de long runs, dus qua snelste rondetijden verandert er weinig.
1. Perez (Racing Point) 1.17,347
2. Räikkönen (Alfa Romeo) +0,188
3. Ricciardo (Renault) +0,402
4. Albon (Red Bull) +0,636
5. Gasly (Alpha Tauri) +0,774
6. Russell (Williams) +0,919
7. Vettel (Ferrari) +0,926
8. Leclerc (Ferrari) +0,988
9. Hamilton (Mercedes) +1,040
10. Norris (McLaren) +1,127
11. Grosjean (Haas) +1,149
12. Ocon (Renault) +1,210
13. Bottas (Mercedes) +1,960De schuingedrukte coureurs reden alleen de ochtendsessie.
Charles Leclerc benadrukt dat snelle rondetijden of zoveel mogelijk kilometers tijdens de testdagen van ondergeschikt belang zijn. ,,We kijken of de resultaten uit de simulatie overeen komen met de data hier op het circuit", zegt de Ferrari-coureur (die in de ochtendsessie het bescheiden aantal van 49 rondjes reed) tijdens een persmoment. ,,De auto voelt goed aan, maar de monteurs steken hier meer van op dan ikzelf."
© EPA Er zijn momenteel geen coureurs die zichzelf qua tijd verbeteren. Wel komen er steeds meer kilometers op de teller. Grosjean leidt wat dat betreft de dans met al 132 rondjes.
Voor wie zich afvraagt wat nu precies het nut is van de testdagen. Beluister het in onze podcast.
Bij Bottas (68 rondjes) en Vettel (38 rondjes) heeft snelheid vandaag duidelijk niet de prioriteit. Ze rijden de respectievelijk zestiende en dertiende tijd van de dag.
Voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde is onder de indruk van innovatie bij Mercedes.
Hamilton deed het al in de ochtendsessie, maar inmiddels zijn er meer coureurs die de kaap van de honderd rondjes hebben geslecht.
Grosjean (Haas) 114 ronden
Norris (McLaren) 114 ronden
Hamilton (Mercedes) 106 ronden
Gasly (Alpha Tauri) 103 ronden
Perez (Racing Point) 103 ronden
Räikkönen (Alfa Romeo) 102 ronden© EPA — epa08230361 French Formula One driver Romain Grosjean of the Haas F1 Team in action during the official Formula One pre-season testing at Barcelona-Catalunya circuit in Montmelo, near Barcelona, Spain, 20 February 2020. EPA/ALEJANDRO GARCIA Het stuursysteem bij Mercedes heeft ook een naam: DAS (Dual Axis Steering). James Allison van Mercedes legt het zelf even uit.