Hamilton pakt pole
Max Verstappen verbetert zich wel, maar het blijft bij P3. Lewis Hamilton heeft pole nummer 95 in the pocket, hij blijft Valtteri Bottas 59 duizendsten voor. En wie zien we daar op P5 terug? Charles Leclerc! Een fikse meevaller voor Ferrari dit jubileumweekend.
Geel in sector 1 nadat Ocon eraf gaat. De toppers zijn daar al voorbij.
Ook Verstappen heeft zijn out lap in gang gezet, momenteel bevindt hij zich tussen Hamilton en Leclerc. Op de baan dan.
De bandenwarmers gaan eraf en de laatste run kan van start gaan. Weer is de volgorde Hamilton en dan Bottas. Kan de Fin ergens nog een fractie van een seconde vinden?
Hamilton zet het eerste target, en dat is er een hoor: 1.15,144. Bottas komt er net niet aan, Verstappen zit op vier tienden.
Daar komt de Nederlander naar buiten. Hamilton en Bottas waren al begonnen.
Start Q3
Daar gaan we. Kan Verstappen zijn derde pole position claimen, of wordt het toch weer gewoon een Mercedes? Dat weten we over dik 12 minuten.
Einde Q2
Norris redt het niet, door toedoen van teamgenoot Sainz. De Brit is er zo niet meer bij, net als Kvyat, Räikkönen, Vettel en Grosjean. Over een paar minuten barst de strijd om pole los op Mugello.
Bij Mercedes en Red Bull gokken ze het erop. Zij blijven in de pitbox.
Na de Racing Points en Ferrari's begeven ook de meeste andere teams zich nu weer naar de baan. Onderaan bungelen Kvyat, Sainz, Vettel, Grosjean en Räikkönen.
Met nog vijf minuten op de klok staat iedereen binnen, in afwachting van de allesbepalende tweede run.
In de herhaling zien we dat Verstappen zojuist in de pitstraat werd gehinderd door Stroll. Dat vindt de Nederlander althans, de wedstrijdleiding kijkt ongetwijfeld even.
Hamilton: 1.15,309
Bottas: 1.15,322
Verstappen: 1.15,471
De verschillen zijn nu weer minimaal. Albon zit een halve seconde achter zijn teamgenoot op P4.Iedereen is bezig op softs. Grosjean staat als enige nog binnen.
Start Q2
En weer door voor het volgende kwartier kwalificeren. Hierna weten we wie op mogen voor pole en op welke banden de mannen morgen beginnen.
Einde Q1
Vettel duwt Gasly er nog even uit! Een week na de zege op Monza, mist hij de slag in Q1 op een haar. Verder vallen Giovinazzi, Russell, Latifi en Magnussen af.
Nog een minuut te gaan, dus de coureurs zijn inmiddels bezig aan hun ultieme run. Max blijft binnen.
Pérez staat momenteel vijfde. Hij heeft natuurlijk een gridstraf van één plek aan zijn broek gekregen vanwege een botsing met Räikkönen op vrijdag.
Iedereen heeft inmiddels een tijd staan. Met nog dik zes minuten te gaan in de gevarenzone: Gasly, Räikkönen, Russell, Grosjean en Magnussen. Latifi springt zojuist naar P13. De middenmoot en achterhoede zitten heel erg dicht op elkaar.
Bottas: 1.15,749
Hamilton: 1.15,778
Verstappen: 1.16,335
Een halve seconde is dus het verschil in de eerste run.Verstappen, Bottas en Hamilton zijn bezig aan out laps. Iedereen rijdt op softs.
Een update van Race Control aan het begin van de sessie: er wordt toch naar track limits gekeken in bocht 14. Eerder vond de leiding dat nog niet nodig omdat naast de meeste bochten vrijwel direct grind ligt en de mannen daar dus weinig voordeel konden hebben.
Latifi en Russell openen het bal. De Brit bereikte bij vijf van de laatste zeven kwalificaties Q2, maar kampte eerder vandaag met remproblemen.
Let's go
We zijn los voor het begin van Q1. Over 18 minuten nemen we afscheid van de onderste vijf coureurs.
De omstandigheden zijn opnieuw buitengewoon aangenaam in de Toscaanse heuvels. Nog vijf minuten tot de start van Q1!
Inhalen wordt op Mugello heel moeilijk geacht, door de vele snelle bochten en maar één DRS-zone. Strategie en de klassering in de kwalificatie worden dus cruciaal.
Nog één keer de hoogtepunten van de derde vrije training. Het verschil tussen Bottas, Verstappen en Hamilton was nog geen tiende van een seconde, dus we verwachten een interessante kwalificatie. ,,Het is erg mooi en genieten om hier te rijden", aldus Max eerder.
De transfer overschaduwt deze week een beetje wat het grote Ferrari-feestje had moeten worden. De Italiaanse renstal rijdt morgen op het eigen Mugello zijn 1000ste Grand Prix (met wat creatief gereken bereikten ze dat aantal), maar het is dit seizoen kommer en kwel bij de rode brigade. Desondanks blijft het natuurlijk een iconisch team en een grootse prestatie.
Het grote nieuws van deze week was natuurlijk de transfer van Sebastian Vettel, die Ferrari na dit seizoen verruilt voor Racing Point. Sergio Pérez hoefde zelf niet per se weg, maar daar dacht het team anders over. Waar kunnen we 'Checo' volgend jaar bewonderen? Haas? Alfa Romeo? De Mexicaan zou ook al een IndyCar-aanbieding op zak hebben.
Nooit eerder was de Formule 1 in de rijke geschiedenis te gast op Mugello. Dit circuit, vooral bekend als vaste waarde op de MotoGP-kalender, kenmerkt zich door de snelle bochten en de grote hoogteverschillen. In onderstaand filmpje neemt Kimi Räikkönen je een rondje mee over de baan.
Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de kwalificatie bij de GP van Toscane. De trainingen op het prachtige Mugello waren veelbelovend. Kan Max Verstappen het de Mercedessen moeilijk maken in de strijd om pole? Om 15.00 uur start Q1!