Einde VT3
Zo komt er een minuut eerder dan gepland een einde aan VT3. Wéér was Valtteri Bottas het snelst, nipt voor Lewis Hamilton en Max Verstappen. Maar die gebruikte de mediums en kan straks dus met een goed gevoel gaan kwalificeren.
Heel graag tot later vanmiddag, om 15.00 uur!Het blijkt om schade aan de baan te gaan. Een 'drain cover' (simpel gezegd een afvoerputje) ligt eruit, dus dat wordt een grondige inspectie vóór de kwalificatie. Het probleem ontstond toen Vettel eroverheen reed.
'Session will not be restarted'.
Code rood met nog een minuut te gaan. Hoezo?
'De topsnelheid ligt erg laag, hoe kan dat?', aldus Verstappen. Hij krijgt van zijn engineer te horen dat dat aan de wind ligt, 'en wat andere dingen waar we het later over hebben'. De coureur kan er wel mee lachten.
Albon houdt het maar net in bocht 1. Hij vertelt over de boordradio dat hij maar geen grip krijgt.
Voorlopig niet, het lijkt erop alsof Verstappen aan een wat langere run bezig met het oog op de race.
Verstappen werkt op nieuwe softs een out lap af. Gaat hij zo Bottas en Hamilton aanvallen? We hebben al gezien dat één set het zo'n twee snelle rondes uithoudt.
Een uitstapje van Hamilton door de grindbak! Stuurfoutje.
Bottas haalt twee honderdsten van Hamiltons tijd af: 1.16,654. Net als zijn teamgenoot, had ook de Fin niet de beste eerste sector.
Verstappen op geel naar P2: 1.16,812. Hamilton had zijn 1.16,680 gereden op softs, waarvan hij nu een nieuw setje onder zijn Mercedes heeft.
Albon gaat Max voorbij, maar zijn tijd wordt afgenomen. Datzelfde geldt voor Verstappen die zojuist kort bovenaan de tijdenlijst verscheen.
Verstappen staat met 1.17,228 nu derde achter Hamilton en Gasly. De Brit is al dik een seconde sneller dan Bottas op vrijdag ging.
Hamilton heeft zijn snelste tijd nog wat aangescherpt: 1.16,680. Dat Gasly op minder dan vier tienden zit, wil wel zeggen dat het waarschijnlijk nog wat harder kan.
Leclerc maakte een spinnetje. Zonde van die zachte banden, want daar hebben de teams in Portugal één setje minder van dan normaal.En daar laat ook Verstappen zich zien. Na één out lap begint hij meteen aan een geklokte ronde.
Hij begint rustig aan met 1.22,111.Goed nieuws over de track limits. Enigszins, want het blijft toch wat apart. Waar gisteren gold dat de coureurs in de betreffende bochten (1, 4 en 15) niet eens met de hele auto over de binnenste witte lijn mochten komen, is dat nu enkel nog het geval in bocht 15. Bij de andere twee mag je de hele kerb gebruiken. Gisteren werden er in totaal 125 rondetijden geschrapt.
Kijk eens aan, Lewis Hamilton. Hij haalt er in één keer een seconde af: 1.16,931.
Bottas begint er op softs aan en een halve minuut later bolt ook Hamilton de pitstraat uit. Gaat iemand (Verstappen) hen vandaag al bedreigen?
Bottas naar P1, nog geen drie honderdsten voor de Brit: 1.17,888.Daar is ook Albon, die op de vrijdag (P5 en P10) weer veel en veel trager was dan ploeggenoot Verstappen. De Britse Thai staat serieus onder druk bij Red Bull. Hij heeft de baan nu in ieder geval even voor zich alleen.
Start VT3
De lichten springen op groen en een paar coureurs beginnen onder aanvoering van Sainz direct aan een installatieronde.
In de pitbox van Verstappen zijn de monteurs nog even bezig. Het lijkt weer iets met de vloer te zijn, net als in VT1.
Routekaartje
Hier gebeurt het vandaag opnieuw allemaal. Vijftien bochten, veel hoogteverschillen en weinig grip op het nieuwe asfalt. Het is opnieuw zonnig: 18 graden, de baan 23.
Hier nog één keer de hoogtepunten van VT2, met uiteraard de crash van Verstappen en Lance Stroll. De Canadees kreeg na een bezoekje bij de stewards geen straf.
Welkom
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de derde en laatste vrije training bij de GP van Portugal. Gistermiddag kregen de mannen door verschillend oponthoud 'netto' amper een halve training, dus in VT3 is er nog wat werk aan de winkel. Vanaf 12.00 uur mis je hier geen moment van de verrichtingen van Max Verstappen en co.