Einde VT3
En dat was het alweer, de laatste training op het circuit van Imola. Na een afsluitend proefstartje weet Max Verstappen dat het wel goed zit richting de kwalificatie van 14.00 uur. Grijpt hij daar wederom pole? En doet hij dat met eenzelfde machtsvertoon als in Bahrein? We gaan het zien!
Bedankt voor het volgen van dit liveblog en heel graag tot later vanmiddag!Volgens de data-experts van de Formule 1, heeft Verstappen gebaseerd op sectortijden uit VT3 een voordeel van bijna een halve tel ten opzichte van Hamilton als het gaat om qualifying pace.
Verstappen is onderweg op een gebruikt setje softs en scherpt P1 aan naar 1.14,958. Mits hij geen track limits heeft overschreden, haalt hij bijna een halve tel af van Norris' toptijd.
Excuses, het blijken toch nieuwe softs geweest te zijn!Geel in sector 3 en dat is niet gek, want we zien Räikkönen door het grind schieten nadat hij een bochtje mist. Het is allemaal van korte duur.
Hamilton naar 1.15,515 en de snelste tijd. Norris zet hem direct daarna op twee honderdsten.
© EPA Dat er bij de grote kanonnen waarschijnlijk nog een hoop in het vat zit wordt nu duidelijk. Gasly scherpt Verstappens tijd aan op mediums en even later komt ook Leclerc onderdoor. Hij doet dat dan wel weer op de zachtste compound: 1.15,738.
Daar is Verstappen dan weer: 1.15,895 en voorlopig P1 met dank aan een goede derde sector.
Gasly gaat met een bak overstuur het gras in. Hij houdt de Alpha Tauri uit de muur.
Ook in de volgende ronde is Verstappen weer snel onderweg, maar dan gaat hij snoeihard over de kerbs heen. De Nederlander besluit zijn ronde af te breken.
© Arjan Schouten Verstappen haalt vier tienden af van de snelste tijd, tot op dat moment van zijn teamgenoot (die op mediums reed): 1.16,251... maar hij wordt hem afgenomen vanwege track limits in bocht 15.
Bottas is vervolgens snel in de laatste twee sectoren en zet P1 op 1.15,984.Daar is Verstappen voor een out lap op softs. Hij was ook net aan een stint begonnen toen het incident met Latifi zich voordeed.
Dat is inderdaad het geval, al snel geeft de wedstrijdleiding het sein 'track clear'.
Code rood
Nicholas Latifi staat tegen de bandenstapel aan en al vrij snel wordt de rode vlag gezwaaid. 'De voorvleugel zal wel beschadigd zijn', aldus de coureur die hem kwijtraakt in de Villeneuve chicane.
De Canadees krijgt zijn Williams op eigen kracht terug naar het team, dus wellicht is deze code rood van korte duur.Bottas haalt er wat vanaf: 1.16,402.
Valtteri Bottas komt naar buiten op softs. Dat zien we natuurlijk graag.
Ook Lewis Hamilton begint op rood.We kijken naar Charles Leclerc, die in zijn eerste vliegende ronde tot 1.17,321 komt op mediums. Op vrijdag ging de Monegask al snel (beste tijd werd geschrapt), wat sommige kenners zelfs heeft doen vermoeden dat hij over één ultieme ronde een gooi kan doen naar pole. Of dat nu klopt of niet, Ferrari lijkt er een stuk beter voor te staan dan vorig jaar. Een ronde later verbetert Leclerc zich al naar 1.16,795.
© AFP Intussen heeft Kimi gezelschap gekregen van twee coureurs: Mick Schumacher en Nikita Mazepin namens Haas.
En Räikkönen moet meteen een tijd inleveren na te wijd te zijn gegaan in bocht 9. Na de training van gisteren is er weer wat veranderd aan de track limits, dus het is hopen dat iedereen deze memo gehad heeft.
Start VT3
De klok loopt voor het laatste trainingsuur in Imola. Verloopt de generale repetitie voor de kwalificatie wel vlekkeloos voor Max Verstappen? Dat gaan we zien, Kimi Räikkönen is de enige coureur die meteen op het asfalt verschijnt.
De weerman van de BBC zegt dat het koel is en wat bewolkter dan gisteren, maar dat we in ieder geval vandaag geen regen hoeven te verwachten. Het is dus een flink stuk kouder dan in Bahrein en Lewis Hamilton zei dat dit hem en Mercedes helpt.
Routekaartje
Autodromo Enzo e Dino Ferrari in een notendop: een kort rondje waar elk foutje afgestraft kan worden. Het is hier bovendien erg lastig inhalen, dus een goede kwalificatie voelt straks als een must. Laten we hopen dat Imola vandaag ook niet meer te maken krijgt met een grote technische storing omdat iemand een glasvezelkabel doorknipt.
© ANP Graphics — Profiel circuit Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola (Italie). Samenvatting
Hierbij nog één keer de hoogtepunten van de middagtraining. Nou ja hoogtepunten... Verstappen kreeg te maken met een kapotte aandrijfas en reed daardoor slechts 5 rondjes. Bovendien heeft hij geen kwalificatierun kunnen doen op de rode band. Desondanks gaf de Limburger aan dat de auto goed voelde en hij er voor vandaag alle vertrouwen in heeft.
‘Het gaat sowieso een keer knallen tussen Max en Lewis’
Na de sublieme aftrap in Bahrein kijkt de Formule 1 uit naar ronde 2 tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen, de nieuwe battle waar de sport naar hunkerde. ,,Hopelijk biedt deze strijd alles waarop wordt gehoopt.’’ Lees hier het hele verhaal van onze verslaggever.
© REUTERS Buongiorno
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de derde vrije training bij de GP van Emilia-Romagna. Max Verstappen heeft gisteren veel track time verloren, dus wellicht gaat hij het laatste trainingsuur voor wat extra kilometers in Imola. Vanaf 11.00 uur volg je hier VT3, de generale repetitie voor de kwalificatie van 14.00 uur.