VERSTAPPEN WINT!
Daar is Max Verstappen voor zijn eerste overwinning van het seizoen! Soeverein wint hij het spektakelstuk op Imola, waar Lewis Hamilton na zijn fout de schade beperkt en Lando Norris dolblij is met zijn derde plaats.
62/63
Aston Martin haalt Vettel naar binnen in de voorlaatste ronde. Zij mogen dus bepaalde dingen veranderen voor de volgende race, zonder gevolgen.
62/63
Een late spin van Mazepin, dat verbaast niemand. Hij reed al in laatste positie.
61/63
Hamilton neemt de eerste raceronde over en blijft nu virtueel WK-leider.
60/63
Daar is hij dan toch, Hamilton naar P2 en applaus in de garage van Mercedes. Wat een race rijdt de regerend wereldkampioen hier na die fout...
59/63
Nog 5 rondes te gaan en Hamilton zit op een halve seconde! Norris verdedigt met hand en tand.
56/63
'Awesome work, Lewis.' Dat krijgt Hamilton te horen nadat hij Leclerc te pakken heeft. Nu Norris...
54/63
Hamilton dringt aan hoor achter Norris en Leclerc. Mocht hij hier tweede worden, blijft hij leider in de WK-stand omdat hij momenteel één bonuspunt krijgt voor de snelste raceronde.
En wanneer je dat zegt neemt Verstappen de snelste raceronde weer over.Reactie Bottas bij Ziggo Sport
Over zijn slechte start: ,,Na de start zag ik alleen maar opspattend water. Het was jammer dat ik wat plekken verloor en daarna was er slechts een droge lijn op de baan."
Over de crash met Russell: ,,Ik zag George op het rechte stuk, en daarna bewoog hij naar rechts. In de herhaling zie je dat er plek was voor twee auto's, maar hij verloor de controle en daarna was het game over. Ik weet niet waarom hij zo reageerde. Het was duidelijk zijn fout. Ik heb nog niet met hem gesproken, dat laat ik over aan de stewards. Met mij gaat het nu wel."51/63
We zien weinig meer van Verstappen en dat heeft er alles mee te maken dat zijn voorsprong dik 13 seconden bedraagt. Vooral daarachter is het spannend in deze heerlijke race.
50/63
Een ronde eerder hield Sainz hem nog brutaal, maar nu is Hamilton er dan toch voorbij. Hij gaat nu op zoek naar het podium.
48/63
Leuk mini-duel tussen Pérez en Vettel. Die laatste komt voorlopig als winnaar uit de strijd als hij achterlangs kruist bij Pérez.
44/63
Hamilton zal zichzelf nog niet kansloos achten voor P2 hoor. Hij komt steeds dichter bij Sainz en ook daarvoor zijn de verschillen klein. Behalve natuurlijk naar Verstappen, die zit een kleine 8 tellen voor Norris. De McLaren-coureur is overigens de enige die nu op softs rijdt en die gaan slijten straks.
42/63
Hamilton gaat voorbij aan Ricciardo, ziet ook Bottas vanuit de garage. Hij zit nu weer op P5 achter de Ferrari's.
41/63
Verstappen is weer aan het aan een gat. Norris zit nu op 4,5 seconden.
39/63
Hamilton heeft Stroll te pakken, al gaf de Canadees zich niet zomaar gewonnen. De Brit remt hem eruit.
38/63
Grote problemen voor Pérez! De Mexicaan hijgt Leclerc in de nek maar gaat dan het grind in. Hij gaat over de kerbs en is hem kwijt. Pérez kan wel door, hij zit nu op P14.
37/63
Verstappen lijkt nog nergens last van te hebben. Hij rijdt de snelste raceronde en heeft anderhalve tel op Norris. Tien seconden is het gat naar Hamilton, mocht dat onverwachts nog een rol gaan spelen.
36/63
Niet geheel onbelangrijk, er zijn wat bandenwissels doorgevoerd. Verstappen zit nog op mediums, Norris heeft softs onder zijn McLaren. Wat voor invloed gaat dat nog hebben...
Herstart
Verstappen houdt voor nu in ieder geval de leiding en Norris heeft Leclerc te pakken.
Tsunoda lag er na de herstart ook even af maar we kunnen door.34/63
Ook Verstappen heeft een momentje maar hij houdt hem nét! En nu weer knallen, zonder schade?
Räikkönen heeft achter de safety car een spin gemaakt en daardoor zit Hamilton nu bijvoorbeeld alweer op P8.
34/63
De eerste wagens rollen nu weer de pitstraat uit. Wanneer iedereen in de juiste volgorde staat kunnen we vertrekken achter de safety car.
We krijgen een rollende start.Bericht vanuit Italië: over 10 minuten gaan we weer beginnen. Dan heeft Verstappen in eerste instantie Leclerc en Norris achter zich, teamgenoot Pérez zit op P4. Alle verschillen zijn zo natuurlijk weg weg.
De coureurs zijn natuurlijk ook allemaal even uitgestapt. Verstappen is gaan kijken bij de pitmuur en praat nu met Helmut Marko.
Code rood
Nu wordt dan toch de rode vlag gezwaaid! De coureurs staan in de pitstraat terwijl alle wrakken worden opgeruimd.
Hamilton zit met zijn handen in het haar.31/63
En daar staan ook Bottas en Russell! Wat gebeurt hier dan ineens. Einde verhaal voor de twee en daar worden geen aardige woorden gewisseld.
Onder de safety car komt Hamilton binnen voor een nieuwe voorvleugel.31/63
HAMILTON LIGT ERAF! Hij staat bij de muur en heeft héél veel tijd nodig om zijn Mercedes weer op het asfalt te krijgen.
30/63
Verstappen meteen met de snelste raceronde. Hij heeft nu een verschil van 5 tellen naar zijn Britse achtervolger.
Maar dat gat slinkt weer aanzienlijk als Verstappen een treintje achtervolgers bereikt. Dat gaat Hamilton nu ook gebeuren.29/63
Daar is de wereldkampioen! Lukt de undercut van Verstappen?
De stop van Hamilton is bepaald niet optimaal (4 seconden) en dus zit Max ervoor!28/63
Verstappen klinkt nog niet helemaal overtuigd, maar hij komt naar binnen voor mediums! Hij keert terug in het verkeer op P3 en Hamilton wil een ronde later binnenkomen.
27/63
Nog minder dan 2 tellen bedraagt de Limburgse voorsprong!
25/63
Hamilton komt plots met rassen schreden naar Verstappen toe. De Nederlander had wat last van achterliggers: nog 3,5 seconden.
24/63
Vettel is zijn straf even gaan gaan uitzitten. Hij komt op P17 terug, wat een treurige middag voor de voormalig wereldkampioen.
21/63
Pérez is aan de weg aan het timmeren. Hij rijdt de snelste raceronde en verkleint het gat naar Leclerc beetje bij beetje, maar hij moet die straf natuurlijk nog inlossen. Tien tellen bij de eerstvolgende pitstop.
Vettel bijt het spits af: hij switcht naar mediums. En wat krijgt Vettel net daarna te horen, hij krijgt óók een stop & go omdat zijn banden er voor de race niet op tijd op zaten.20/63
Verstappen houdt zijn team elke ronde op de hoogte van de situatie. 'De baan droogt op, maar nog niet genoeg.' Niemand wil de eerste zijn die naar droogweerbanden gaat, dat is wel duidelijk. Het gat is nog altijd 5 seconden.
17/63
Stalorders bij McLaren: Ricciardo wordt gevraagd P5 aan Norris te geven. In schone lucht lijkt de Brit meer snelheid te hebben.
15/63
Een nieuwe uitschieter van Sainz in de Ferrari. 'Je bent te snel, rustig aan', krijgt de Spanjaard te horen. Desondanks nog altijd P7.
Verstappen: 'Hou het alsjeblieft in de gaten als mensen naar slicks gaan.'14/63
Verstappen grijpt zijn snelste raceronde terug. Er zijn trouwens ook een aantal leuke duelletjes aan de gang in het middenveld.
12/63
Verstappen is waarschijnlijk nog niet van Hamilton af. De Brit verkleint het gat nu weer naar 4 tellen.
Ondertussen krijgt Pérez een stop & go penalty van tien seconden. Dat is waarschijnlijk einde podiumaspiraties.11/63
Sainz met een schuivertje. Hij gaat door het grind en behoudt P7. Dat is nog voor Bottas, die op een tegenvallende tiende plaats rondrijdt.
10/63
'Het stuurwiel beweegt uit zichzelf', vertelt Pérez die ruim 8 seconden achter Leclerc op P4 zit. Dat klinkt niet goed.
Even later wordt gemeld dat de Mexicaan 'under investigation' is voor mogelijk inhalen achter de safety car.8/63
Verstappen gaat een slordige drie tellen sneller rond en bouwt nu aan een gat.
Het incident met Hamilton is 'noted', aldus de wedstrijdleiding. Even later melden ze dat er niets onderzocht hoeft te worden.7/63
Hamilton probeert het buitenlangs, maar Verstappen houdt voorlopig stand! De wereldkampioen moet bovendien achter zich kijken, want Leclerc heeft er ook zin in op P3.
6/63
Hierbij de herhaling van de start, terwijl de wedstrijdleiding aangeeft dat we aan het einde van deze ronde weer gaan racen. Verstappen mag dat punt bepalen.
Ook Pérez maakt even een uitstapje.
En achter de safety car zet Schumacher hem tegen de muur! Zijn voorvleugel ligt eraf.
Safety car
Direct een safety car in de eerste ronde. Latifi is klaar na contact met Mazepin, die hij waarschijnlijk niet zag.
Het momentje tussen Verstappen en Hamilton lijkt als race incident te zijn bestempeld.Start
Daar gaan we en Verstappen is heel goed weg! Hamilton en Max raken elkaar aan, maar de Nederlander leidt nu de wedstrijd! De Mercedes heeft mogelijk schade.
We zijn vertrokken voor de formation lap. Die eerste sector is het dus vooral erg nat en dat zien we.
De meeste toppers starten op intermediates, zo ook Charles Leclerc. Hij heeft al een spin gemaakt.Een huishoudelijke mededeling: Sebastian Vettel start vanuit de pitstraat vanwege onderhoud wat niet op tijd klaar was. Bij teamgenoot Lance Stroll waren ze wel net op tijd klaar.
Vijf tot tien minuten na de start kunnen we nog wat lichte regen verwachten, verder blijft het droog. Dat krijgt Hamilton te horen over de radio.
Nog één keer de startgrid.
Bij Aston Martin moeten ze nog even een brandje blussen nadat Lance Stroll zijn remmen vlam hebben gevat met inrijden...
Routekaartje
Autodromo Enzo e Dino Ferrari in een notendop: een kort rondje waar elk foutje afgestraft kan worden. Het is hier bovendien erg lastig inhalen, plus die regen die het extra interessant gaat maken.
© ANP Graphics En wat doet Fernando Alonso nu? Hij is zijn Alpine kwijt, tikt de muur aan en heeft een nieuwe voorvleugel nodig. Tegelijkertijd was Max Verstappen op intermediates onderweg. We zagen wel dat het op andere delen van het Autodromo weer helemaal droog was, maar die bandenstrategieën waar Red Bull voordeel mee dacht te hebben kan dus het raam uit.
© AP Enkele coureurs hebben al een rondje gereden op het natte asfalt en dat levert heel wat 'spray' op achter de wagen. Voor Mick Schumacher was het al even alle hens aan dek om binnen de lijnen te blijven.
Kwalificatie
We kijken nog één keer naar de hoogtepunten van de kwalificatie. Die verliep dramatisch voor Valtteri Bottas, maar toen Q3 afgelopen was stond er toch een Mercedes bovenaan. Lewis Hamilton profiteerde optimaal van foutjes van de Red Bull-mannen en stelde zijn 99ste pole position veilig.
Regen!
De huidige situatie in Italië: het regent op sommige stukken van de baan. Of het tijdens de race net zo, droog óf juist nog natter is moet blijken, maar Verstappen en Pérez zijn in ieder geval alvast gaan kijken bij het rechte stuk. Het schijnt nog niet op te houden, een start op regenbanden zou wel een en ander veranderen...
Tien jaar door straten Miami
In financieel zware tijden tankt Formule 1 vertrouwen met een nieuwe deal in Amerika. Het racecircus trekt vanaf volgend jaar minstens tien seizoenen naar Miami, Florida. ,,Een geweldige mijlpaal voor de sport." Lees hier meer over de langdurige verbintenis.