Einde VT1
De geblokte vlag wordt gezwaaid voor het einde van deze eerste training. Die zal vooral tot tevredenheid hebben geleid in het kamp van Mercedes, want Lewis Hamilton was op een hardere band een halve seconde sneller dan rivaal Max Verstappen.
Wat wordt dit vanavond? Dat gaan we zien, als om 18.00 uur gekwalificeerd wordt voor de sprintrace op Monza. Heel graag tot dan!Ocon krijgt te maken met het nodige verkeer. Dat zou een voorproefje kunnen zijn voor de kwalificatie, zoals we in het verleden al eens gezien hebben op de 'Temple of Speed'. In 2019 liep de kwalificatie hier namelijk uit op een complete chaos. Leclerc was in Q3 de enige van de favorieten die op tijd over start/finish kwam om nog aan te mogen zetten en kreeg zo pole in de schoot geworpen.
Met 10 minuten op de klok hebben we de Mercedessen nog altijd niet op softs gezien. Zowel Hamilton als Bottas is onderweg op geel.
Verstappen staat inmiddels weer binnen met deze training 17 rondes op de teller. Alleen Stroll reed er minder, terwijl Hamilton en Bottas wat productiever zijn.
Verstappen met de snelste tijd van het moment: 1.21,378. Hij gaat daarmee net onder de tijd van Bottas, net daarvoor geklokt op mediums. Dat verschil is dus nog wel erg klein.
Hamilton hakt er nog een halve seconde af, eveneens op mediums: 1.20,926.Jawel, daar komen de Red Bulls naar buiten voor een out lap op softs. Zijn verbeteringen op komst?
Inmiddels hebben we Ricciardo op P1 staan in 1.22,003. In Silverstone kregen we aan het einde van VT1 nog een kwalificatiesimulatie, laten we daar nu ook op hopen.
Leclerc en Gasly wippen over Verstappen heen, die nu dus P5 bezit. De Limburger heeft nog een half uur om hier wat aan te doen.
We kunnen dit weekend lekker meekijken in de cockpit van Russell, hij heeft namelijk een cameraatje in zijn helm gemonteerd.
Daar is Pérez voor P1 na 'paarse' sectoren 2 en 3: 1.22,127 op mediums. Op die band is ook Max nu onderweg, hij komt tot de derde tijd (1.22,571).
Vettel staat voorlopig op P4 in de tijdenlijst. Hij deed gisteren zijn 'track walk' met vader Norbert, zijn zij samen nog tot wat bijzondere inzichten gekomen?
Verstappen springt naar P3 op zijn harde band: 1.23,349 en een seconde achter Hamilton, die zachtere banden gebruikte. De Nederlander heeft inmiddels 8 rondes achter de rug en is nog altijd onderweg, voor dus meteen een vrij lange run.
En even later komt hij dan natuurlijk naar binnen, dat zal je altijd zien...Verstappen ging al even rechtdoor in de chicane aan het einde van het rechte stuk. Heel gek is dat niet, het is altijd even aftasten en hij is niet de eerste.
Hoe dicht gaan we vanmiddag in de buurt komen van de poletijd van vorig jaar? Hamilton pakte toen in 1.18,887 de voorste startplek, al wordt vanavond formeel natuurlijk nog niet pole position uitgedeeld. Over het feit dat dit pas in de sprintrace gebeurt was in Silverstone nog wel een en ander te doen.
Een speciale helm voor een speciaal circuit.
En het is inderdaad bedrijvig in deze openingsminuten. Nagenoeg iedereen is buiten, op harde banden (Verstappen) dan wel mediums (de Mercedessen).
Start VT1
Groen licht voor de eerste vrije training op Monza. En dat belooft een drukke te worden, want vanavond staat er meteen een kwalificatie op het programma. Max Verstappen gaat op zoek naar de juiste afstelling.
Aan het weer gaat het in ieder geval niet liggen ten noorden van Milaan. Het is een klein beetje bewolkt, maar overwegend zonnig bij zo'n 28 graden.
Routekaartje
Dan de plattegrond van de baan waar het dit weekend allemaal gaat gebeuren. Monza is een historisch, snel rondje met een paar chicanes, de Curva Grande en natuurlijk aan het eind Parabolica. Normaal gesproken kleurt het circuit door de tifosi van Ferrari rood, maar qua kaartverkoop viel het voor deze editie nog een beetje tegen.
Mooie beelden uit de oude doos. Robert Kubica zit ook deze week weer in de Alfa Romeo van de nog altijd 'positieve' Kimi Räikkönen.
Track record
Waarom Max er hier wat minder vertrouwen in heeft? Monza is één van de weinige circuits waar hij nog nooit op het podium stond. ,,Maar we zijn wel veel competitiever nu, dus je het weet het maar nooit." Lees meer in onze rubriek Track record.
Dit had Verstappen er zelf over te zeggen bij de persconferentie gisteren. 'We zijn minder sterk dan in Zandvoort.'
Pitstop
Dan over naar de voorbeschouwing van de mannen van Pitstop. Etienne en Arjan maken de schade op na Zandvoort, praten over de witte rook bij Mercedes en blikken vooruit op deze GP in 'een soort Sparta-stadion'.
Rijderscarrousel
Of er sinds Zandvoort verder nog nieuws was uit de paddock? De rijderscarrousel is in ieder geval volop aan het draaien. Allereerst kwam daar het nieuws dat Valtteri Bottas volgend jaar voor Alfa Romeo rijdt, waar Kimi Räikkönen met pensioen gaat. Dat George Russell vervolgens naar Mercedes zou gaan was een inkoppertje, waarna Alexander Albon dan weer werd aangekondigd door Williams. Nyck de Vries is vooralsnog gepasseerd, maar er is nog een kansje dat hij naast Bottas opduikt bij Alfa. Fingers crossed.
En dan was er ook nog de contractverlenging van Yuki Tsunoda, die daardoor enigszins verrast werd (zie video). 'Ik blijf maar crashen en kost het team veel geld.'Sprintrace
Laten we hopen dat deze 91ste editie van de Italiaanse GP qua spektakel in de buurt komt van die van vorig jaar. Ten noorden van Milaan zullen we dit weekend in ieder geval weer het format met de sprintrace hanteren. Dat wil zeggen straks één vrije training, vanavond kwalificeren voor de sprint, morgen nog een uurtje trainen, dan de sprintrace over 100 kilometer met als inzet WK-punten en de startopstelling van de race op zondag.
Op Silverstone was het format volgens bijna alle betrokkenen een groot succes. Later wordt in Brazilië voor de laatste keer dit seizoen 'gesprint', maar de gesprekken om het voor 2022 met een paar aanpassingen verder uit te rollen zijn al volop aan de gang.Klassieker in 2020
Nou ja, sobere race, vorig jaar was Monza toch één van de absolute hoogtepunten van het seizoen. Met de onreglementaire pitstop van Lewis Hamilton, de klapper van Charles Leclerc, Max Verstappen die de finish niet haalde en, tot ieders verbazing, Pierre Gasly als grote winnaar.
Verstappen van knalfuif Zandvoort naar sfeerloos Monza
Amper een week na het racefeest in Zandvoort wacht al de GP van Italië. Een sobere race zonder oranje feest, waar ook Max Verstappen vreest niets te vieren. ,,Ik overal favoriet? Dat denk ik niet.” Lees hier het hele verhaal van onze verslaggever (Premium)
Buon pomeriggio
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training bij de GP van Italië. Een uurtje krijgen de heren coureurs vanmiddag om de juiste afstelling te vinden, voordat in de Italiaanse avond (18.00 uur) al gekwalificeerd gaat worden voor de sprintrace van morgen. Hier volg je vanaf 14.30 uur alle ontwikkelingen.