POLE VOOR PÉREZ
Het antwoord is ja! Sergio Pérez grijpt zijn allereerste pole position in de straten van Djedda, vlak voor Charles Leclerc, Carlos Sainz en dan pas Max Verstappen. Wie had dat zien aankomen?!
Of aan Pérez! Die zet hem hier ineens op 1.28,200. Gaat pole position naar Mexico?!
Jawel, Leclerc duikt onder de tijd van zijn Spaanse teamgenoot: 1.28,225. Dan is het nu aan Verstappen!
De Ferrari's beginnen aan hun laatste vliegende rondes!
En Leclerc is bezig aan een flinke verbetering.Verstappen is inmiddels naar P8 geduwd, dus dat wordt spannend zo... De Nederlander is bezig aan een out lap. Nog iets meer dan 3 minuten!
De stand van zaken vooraan is dus: Sainz, Leclerc, Pérez, Ocon.En Russell dan? Die knalt hem voorlopig op P5. Wat een contrast met Hamilton.
Dat wil dus zeggen dat Verstappen zo dadelijk wederom zo'n ultieme ronde nodig heeft als vorig jaar. Zonder crash in de laatste bocht dan natuurlijk.
Verstappen geeft meteen een hoop toe en komt nu slechts op P6 terecht. Acht tienden achter Sainz en ook nog achter de beide Alpines. 'Ik heb nul grip op deze banden.'
De eerste Ferrari-tik komt van Sainz. Hij is in 1.28,402 maar 44 duizendsten rapper dan Leclerc.
Verstappen plakt er, net zoals we al eerder zagen, nog een tweede opwarmronde aan vast. Leclerc begint wel meteen te stampen.
Verstappen komt meteen tussen de twee Ferrari's de baan op. Tijd voor de inleidende beschietingen, ook wel banker laps genoemd. Hoe dicht gaan we uiteindelijk bij de poletijd van vorig jaar komen, een 1.27,511 van Hamilton? De Brit zelf kon intussen al wel weer in het hotel zijn...
Start Q3
Dat mag hij nu gaan laten zien, want de klok loopt voor Q3! Over iets meer dan 12 minuten weten we - als het goed is, laten we niet hopen op nog meer oponthoud - wie morgen de race van pole start.
Zo stonden er zojuist dus toch weer twee Ferrari's bovenaan, maar Verstappen heeft ongetwijfeld nog wat achter de hand gehouden.
Einde Q2
In een bijzonder chaotische Q2 is het Russell die het met de hakken over de sloot redt, in tegenstelling tot de beide McLarens. Norris, Ricciardo, Zhou, Schumacher (natuurlijk...) en Stroll zien we niet meer terug vandaag.
Magnussen zet hem eventjes op P7, terwijl ook Schumacher voorlopig nog op P10 staat. Sainz gaat naar P1 in 1.28,686.
Norris verbetert zich in eerste instantie voor P8. Russell kan zijn eigen beste tijd niet aanscherpen en blijft op P7 - voor nu.
Magnussen is niet bezig aan zijn beste ronde en blaast hem af, om zichzelf voor zo nog een kans te geven.
In de gevarenzone bij de herstart: Gasly, Zhou, Ricciardo, Magnussen, Stroll en Ocon.
Daar gaat ook Verstappen nog even. Voor de zekerheid of om alvast wat rubber op die banden te krijgen voor een later moment.
Kwalificatie hervat
Go time in Djedda. Het is die andere Haas-coureur, Magnussen, die al vooraan staat te wachten in de pitstraat. Nog 4 minuten en 58 seconden hebben de mannen om zich te verbeteren.
Over 5 minuten gaan we weer kwalificeren! Dat is goed nieuws van de wedstrijdleiding.
De FIA meldt nu het volgende: ,,Bij de eerste beoordelingen in het Medical Centre zijn geen verwondingen aan het licht gekomen en Schumacher gaat nu naar het King Fahad Armed Forces Hospital voor checks uit voorzorg."
© AFP Günther Steiner met een update. ,,Ik heb hem zelf niet gezien, maar hij heeft met zijn moeder gesproken. Hij heeft geen verwondingen die met het blote oog waarneembaar zijn, ze willen nu wat checks uitvoeren om zeker te zijn dat hij er niets aan heeft overgehouden."
Schumacher wordt zojuist inderdaad met de helikopter weggevlogen, waar hij met die ambulance naartoe werd vervoerd.Het team van Haas meldt dat Schumacher 'fysiek in orde lijkt te zijn', maar wel naar het ziekenhuis gebracht gaat worden uit voorzorg. We zien een ambulance wegrijden, met daarin vermoedelijk ook de coureur.
Net als de coureurs die dat vanuit hun auto's doen, wachten we op het vervolg van Q2. Nog 5 minuten staan er straks op de klok, maar normaal gesproken zijn Leclerc, Pérez, Verstappen en Sainz sowieso wel veilig. Van P5 Alonso tot Ocon op P15 moeten ze zich meer zorgen maken.
Hoe veilig is dit ultrasnelle stratencircuit in Djedda nu eigenlijk? Het is een gesprek dat al gevoerd werd en hierdoor zeker niet naar de achtergrond verdwijnt. Voorlopig zijn we hier echter nog niet weg, want de F1 heeft met Saoedi-Arabië een deal voor 10 jaar gesloten.
Bernd Mayländer gaat eens een kijkje nemen in de safety car. Kunnen we alweer bijna gaan racen?
Romain Grosjean hoopt op goed nieuws omtrent de gecrashte Schumacher. De Fransman weet wel een en ander van grote klappers in het Midden-Oosten...
De auto is intussen alweer even weggevoerd, nu gaat het nog om het repareren van de muur. Daarna kunnen we hopelijk snel weer gaan kwalificeren.
Bij dezelfde zender verscheen Hamilton zojuist voor de camera om terug te blikken op zijn dramatische kwalificatie. ,,De auto deed het in VT3 nog goed. Daarna hebben we een aantal dingen veranderd en werd hij een nachtmerrie om te besturen. Maar om eerlijk te zijn maak ik me momenteel meer zorgen om Mick."
De commentatoren van Viaplay melden dat er inmiddels een helikopter klaarstaat om Schumacher naar het ziekenhuis te brengen, na de eerste checks op de baan.
Inmiddels is Schumacher trouwens al even uit de auto, die nu wordt weggetakeld. Bij dat proces breekt de Haas ook nog even helemaal doormidden. Dit gaat allemaal echt nog wel even duren.
Schumacher schijnt over de radio wel met zijn team te praten. Dat is al goed nieuws, want het is niet heel gek dat de regie hem niet in beeld besluit te nemen. Ook met de doktoren communiceert hij.
Rode vlag
Daar gaat Mick Schumacher! Wat een gigántische klapper maakt de Duitser hier in bocht 12! Zijn auto ligt helemaal aan diggelen, maar hoe gaat het met de coureur zelf? Dat zag er heel vervelend uit.
Verstappen heeft weer een momentje in de laatste sector, op hetzelfde punt als eerder vandaag. Hij komt tot P3 op 62 duizendsten van Leclerc. Voor Q3 moet het sowieso voldoende zijn, maar het lijkt erop dat hij maar geen clean kwalificatierondje kan krijgen op deze baan.
Kijk eens aan Leclerc: 1.28,883. Russell strandt voorlopig op ruim zeven tienden.
Pérez doet het stukken beter, hij zet zijn RB18 net achter de leidende Ferrari neer.Eigenlijk iedereen komt weer naar buiten op softs, op Russell en zijn mediums na. Dat zagen we in Q1 ook al, maar dat is toch echt niet uit luxe. We weten dat Mercedes maar lastig temperatuur in de banden krijgt.
Start Q2
De klok loopt alweer voor Q2. Wat gaat die voor verrassingen brengen? Over ongeveer een kwartiertje weten we het.
Nog een zorgwekkende statistiek voor Mercedes: de traagste vijf coureurs die erin slaagden een tijd neer te zetten in Q1, werden aangedreven door een motor van die leverancier.
Hamilton redt het niet
Nee! Lewis Hamilton redt het niet! Wat een drama voor de zevenvoudig wereldkampioen, die er hier door Lance Stroll uit wordt gewipt. Vijf jaar was het geleden dat Hamilton Q2 niet eens wist te bereiken. Twaalf jaar als we het hebben over uitgeschakeld worden op snelheid.
Wie ook de boot missen zijn Albon, Hülkenberg, de gecrashte Latifi en Tsunoda die brandstofproblemen had.Nou, dan moet het nu gebeuren voor Hamilton. Hij komt over start/finish en zet aan voor een ultieme poging. Kan hij een debacle voor nu afwenden?
Hamilton verbetert zich niet en staat nu zelfs op P16! Hij heeft nog 3 minuten, maar gaat hij hier gewoon al in Q1 de boot missen?! 'Ik kan maar niet sneller gaan.'
Met nog iets meer dan 4 minuten te gaan in de gevarenzone: Ricciardo, Hülkenberg, Albon, Latifi en Tsunoda.
Russell is inmiddels gestegen naar P4, terwijl Hamilton eigenlijk nog wel een keertje moet aanzetten vanaf P14.En daar komen ook meteen Sainz en Leclerc onderdoor. De Spanjaard is voorlopig het snelst in 1.28,855.
Geen enkel probleem voor Verstappen, die veilig is. Hij zet hem op P1 in 1.29,330. Pérez sluit aan.
'We need to box', krijgt Tsunoda te horen over de radio. Hij had nog geen tijd staan, dus dat is vrij dramatisch voor het team van Alpha Tauri en de Japanner.
Het blijkt opnieuw om een probleem met het brandstofsysteem te gaan. Daar had Red Bull vorige week ook last van...En we gaan weer verder, met nog 11 minuten op de klok. Het is meteen weer druk aan de uitgang, waar ook Verstappen al staat te wachten. Hij moet nu ergens een gat gaan vinden voor een snelle ronde.
Latifi had trouwens wel al een tijd staan, maar voor hem wordt het morgen hoogstwaarschijnlijk starten vanaf P20.
Terwijl de Williams van Latifi wordt weggehaald staat de klok natuurlijk stil, maar een hoop coureurs heeft nog geen (representatieve) tijd neergezet. Verstappen bijvoorbeeld, maar ook Leclerc en Sainz die net in een snelle ronde zaten.
Code rood
De rode vlag wordt gezwaaid en dat heeft alles te maken met een crash van Latifi. Hij vertelt de achterkant van zijn Williams te zijn verloren, schuift hard weg en komt in de banden tot stilstand.
Terwijl Hamilton een probleem heeft met grip op zijn mediums, komt Verstappen het asfalt op met softs. Hij plakt er nog een extra opwarmronde aan vast.
Norris en Ricciardo zetten hun McLaren vlak achter Magnussen neer bovenaan de tijdenlijst. Wat kan die laatste hier in de kwalificatie?
Ook de beide Ferrari's draaien het asfalt op. Op softs doen zij dat, Hamilton en Russell gaan voor een run op mediums.
Een aantal van de minder grote favorieten komt meteen naar buiten. Je hoeft maar een tijd op de klokken hebben, mocht het verkeer later nog voor problemen gaan zorgen.
Start Q1
Daar gaan we. Over 18 minuten nemen we afscheid van de vijf traagste coureurs. We verwachten in dit eerste gedeelte de nodige verkeersopstoppingen, ligt er daardoor een verrassing op de loer? We gaan het zien!
De condities in de avond van Djedda: 23 graden en een baantemperatuur van 28 graden. Niets staat de coureurs in de weg om hier heel hard rond te gaan zo dadelijk.
En zo ziet dat er voor de coureurs uit, onder het kunstlicht, vanuit de cockpit.
Routekaartje
Op dit snelle lint aan de Rode Zee gebeurt het dit weekend allemaal. Een bij vlagen onoverzichtelijk en daardoor potentieel onveilig stratencircuit, zo luidde de kritiek vier maanden geleden toen we hier voor het eerst te gast waren. Dat heeft de organisatie geprobeerd te tackelen door videoschermen neer te zetten zodat de rijders beter door blinde bochten heen kunnen kijken en daarnaast is een aantal muren breder gezet. Hoe goed het mogelijk is om hier morgen in te halen blijft echter nog lastig te vertellen, dus Max Verstappen zal zich zo goed mogelijk willen kwalificeren.
© ANP — 2022-03-23 11:42:12 Grand Prix van Saud-Arabie in Djedda. ANP INFOGRAPHICS Topsnelheden
In VT3 zagen we ook dat Sergio Pérez (337 km/u) en Max Verstappen (334) de hoogste topsnelheden behaalden, vóór de andere Red Bull Powertrains van Alpha Tauri. Lewis Hamilton vonden we pas terug op P19, met de Ferrari's halverwege het veld.
Moet Mercedes (P11 en P14 in de slottraining) straks misschien zelfs wel vrezen voor het met beide auto's bereiken van Q3? Porpoising blijft het grote issue, nadat ook de beoogde oplossingen op vrijdag het probleem niet hebben verholpen. Kan natuurlijk ook dat ze straks gewoon weer achter Red Bull en Ferrari staan.© REUTERS Perfect weekend voor Ferrari?
Over vrije training 3 gesproken, daarin eindigde Charles Leclerc opnieuw bovenaan. Toen Max Verstappen in de slotfase in de fout ging, kreeg de Monegaskische WK-leider de kans om voor de derde keer dit weekend de snelste tijd te klokken. Dat deed hij met onderstaande ronde. Wordt het voor Leclerc en het team van Ferrari een perfect weekend, als hij ook de kwalificatie en de GP wint?