Einde VT1
Afgelopen! Dat was het eerste trainingsuurtje alweer in de Spaanse zon. Met een 1-2 voor Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz, en achter hen Max Verstappen. Die kreeg dus te maken met verkeer in zijn vliegende ronde en deed daarna geen poging meer. De eerste F1-ervaring van Nyck de Vries eindigt op P18, maar wel boven teamgenoot Nicholas Latifi!
Hamilton is in deze training wederom wat trager dan zijn land- en teamgenoot Russell. Een mogelijke verklaring is het feit dat de DRS van de zevenvoudig wereldkampioen het niet naar behoren doet. De Mercedes lijkt bovendien wat minder te stuiteren dan eerder dit seizoen, maar dat dachten we in Miami ook dus het is nog even afwachten of die updates daadwerkelijk hun werk doen.
Tien minuten voor het einde begint Verstappen nog maar eens aan een out lap. Hij is alweer toe aan zijn vijfde setje banden van deze training. Dat geldt overigens niet alleen voor hem.
Met nog een klein kwartiertje te gaan valt het op dat Red Bull-coureur Vips nog altijd onderaan staat op 10 tellen van Leclerc. Gaat de Est, die straks gewoon weer in zijn F2-auto stapt, nog voor een mooie rondetijd? Later vandaag is het weer aan Pérez.
Iets minder actie weer in deze fase. Alonso is wel nog buiten en hij 'split' de Mercedessen even voor P5.
Leclerc rijdt zo'n beetje hetzelfde rondje als Verstappen zojuist, maar hij kan hem wél doortrekken in de derde sector: 1.19,828 en P1.
Verstappen zit in een geklokte ronde, maar komt dan in een hele trein van verkeer terecht. Hij verliest met name in het laatste gedeelte tijd, nadat hij paars-paars ging in de sectoren daarvoor: 1.20,164 voor P2.
Russell zet hem eventjes op P2, 7 tienden achter Sainz. Hamilton sluit aan als derde.
Sainz haalt in één klap twee tellen van Max' toptijd af: 1.19,907. Door de nodige verbeteringen is De Vries alweer snel naar P8 gezakt, terwijl Verstappen naar buiten komt op rood!
De Vries naar de vierde tijd na wat verkeer en onderstuur in de laatste bocht: 1.22,936. Hij is de eerste coureur die een tijd op softs klokt.
Halverwege de training wordt het vaak even wat rustiger en dat is ook nu het geval.
Gelukkig begint De Vries nu weer aan een out lap met 11 rondjes op de teller. Gaat ook zijn tijd wat omlaag? Hij rijdt in ieder geval op softs.Ocon maakte zojuist melding van wat problemen bij het sturen. 'De auto draait niet, ik weet niet waarom', zei hij, voordat hij zijn team opzocht in de pitstraat.
Red Bull vraagt om onderzoek Aston Martin
Een van de gespreksonderwerpen in de paddock in aanloop naar het raceweekend waren de gelijkenissen die de Aston Martin ineens vertoonde met de Red Bulls. Door het nieuwe design werd de (verbeterde) AMR22 al gekscherend een 'groene RB18' genoemd. Ook Red Bull zelf viel dat op en het team heeft nu aan de FIA gevraagd om een onderzoek te starten. Het is natuurlijk niet voor het eerst dat de renstal van kopieergedrag wordt beticht, maar Aston Martin zelf verzekerde iedereen ervan dat de FIA al had bevestigd dat het allemaal volgens de regels is gegaan.
Tot nu toe werkt iedereen rustig zijn programma af, we hebben nog niemand buiten de lijntjes zien kleuren. Verstappen scherpt zijn P1-tijd nog eens aan, terwijl De Vries P14 bezet.
Even later brengt Max een bezoekje aan de pitstraat, nadat hij een probleempje met zijn spiegel meldde. Hij kreeg ook snel een nieuwe voorvleugel op zijn RB18.Verstappen, Leclerc en nu weer Verstappen naar P1: 1.22,693, nog altijd in de verkennende fase. Voor zover we het verkennen kunnen noemen, want er is geen baan die de coureurs zo goed kennen.
Vier minuten bezig en iedereen heeft al eventjes een kijkje genomen. De Nederlanders zijn momenteel allebei buiten op hard rubber.
Start VT1
Groen licht in een warm Barcelona voor het begin van de eerste training! Hoe doet Nyck de Vries het in zijn F1-debuut? En werken de updates van Ferrari en Mercedes een beetje?
En hoe gedraagt de tot nu toe kwakkelende en stuiterende Mercedes zich zo dadelijk? Ook zij hebben nieuwe onderdelen meegenomen voor bijvoorbeeld de vloer. Gisteren testte de renstal met George Russell nog in het 'geheim' in Frankrijk. Ieder team heeft jaarlijks twee 'filmdagen' om zoiets te doen.
Updates Ferrari
Bij Ferrari hopen ze dat Barcelona opnieuw een heus kantelpunt wordt. De rode brigade staat nog altijd bovenaan in beide wereldkampioenschappen, maar al het momentum ligt momenteel bij Max Verstappen. In Maranello zijn ze ervan overtuigd dat een verbeterde vloer, diffuser, een verandering aan de achtervleugel en alles bij elkaar een lichtere auto de renstal enkele tienden extra moet opleveren per ronde.
Red Bull, aan de andere kant, bracht bij voorgaande races al updates mee en heeft nu niet heel veel veranderd. Eerder in de week werd het uitgavenpatroon van de Oostenrijkers nog aangevallen door Ferrari. ,,Wij hebben de centen niet om elke race met iets nieuws te komen."‘Nyck moet vooral proberen te genieten’
Ferrari start met een gigantisch pakket aan updates in Barcelona, Red Bull Racing zoekt het vooral in gewichtsreductie. ,,We moeten nog steeds een beetje afslanken.” Lees hier meer!
Nyck de Vries bij Williams
Formule E-wereldkampioen Nyck de Vries bezet tijdens VT1 het Williams-stoeltje van Alex Albon. De renstal voldoet daarmee aan de verplichte young driver session dat elk team heeft. Ook Jüri Vips (in plaats van Sergio Pérez) en Robert Kubica (Guanyu Zhou) maken in deze sessie hun opwachting. Die laatste is amper een young driver te noemen...
De Vries liep in 2022 net een stoeltje in de F1 mis, omdat Albon de voorkeur kreeg boven hem bij Williams, waar Mercedes de motorleverancier is. Omdat Mercedes, waar hij al wel eens testte in een Formule 1-bolide, aan het einde van dit seizoen stopt in de Formule E, is de toekomst van De Vries ongewis.
,,Ten eerste wil ik Williams heel erg bedanken voor de kans. Het is geweldig voor mij om het team te leren kennen en de FW44 te besturen, maar ook om mezelf op de baan te zien tijdens een Formule 1-weekend. De voorbereiding op de test verloopt tot nu toe goed en het team heeft me ongelooflijk gesteund. Ik kijk erg uit naar de hele ervaring in Spanje”, aldus De Vries een paar dagen geleden.
Buena tarde
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training bij de GP van Spanje! En dat belooft meteen een interessante te worden met reserverijders en updates bij verschillende teams. Vanaf 14.00 uur volgen we hier alle ontwikkelingen.