Rode vlag!
Pérez knalt van de baan af waarna Sainz tegen hem aan rijdt. Zo komt er onverwacht een einde aan de kwalificatie. Leclerc pakt pole, voor Sainz, Pérez en Verstappen. Dat is een flinke tegenvaller voor de wereldkampioen, die morgen in de race voor een loodzware opgave staat.
Nog drie minuten
Verstappen is als eerste van de vier kandidaten voor pole position weer naar buiten gekomen. De nummer één in de stand van het WK verliest te veel tijd op het stuk dat omhoog loopt en komt niet in de buurt van de tijd van zijn rivalen.
Charles Leclerc aan kop
Charles Leclerc laat meteen 1:11.376 klokken en blijft daarmee ploeggenoot Sainz twee tienden voor. De derde tijd is voor Sergio Pérez, Verstappen staat weer op vier. Het verschil tussen de wereldkampioen en de nummers drie en twee is wel kleiner geworden.
Q3 onderweg!
Het allesbeslissende laatste deel van de kwalificatie is onderweg. Kan Max Verstappen nog iets inlopen op zijn razendsnelle rivalen?
Einde Q2
VoorYuki Tsunoda, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo en Mick Schumacher is Q2 het eindstation. Verstappen moet het weer met de vierde tijd doen.
McLaren heeft aan de ene kant dus Lando Norris op P5 en aan de andere kant Ricciardo op P11. Weer een pijnlijk moment voor de Australiër, die bepaald niet aan zijn meest overtuigende seizoen bezig is.
Nog drie minuten
Verstappen staat nog altijd vierde en is al een tijdje binnen. Leclerc is na zijn merkwaardige actie weer naar buiten gegaan en heeft nog altijd de snelste tijd.
Foutje Leclerc
Een foutje van Leclerc, die naar de pitstraat werd geroepen om gewogen te worden. De Monegask van Ferrari rijdt er echter voorbij en moet door zijn team worden teruggeduwd.
P4 voor Verstappen
Verstappen verbetert zijn eigen tijd, maar komt nog altijd niet in de buurt van de eerste drie startplekken. Het gat met Leclerc is bijna een halve seconde.
Hamilton klaagt ondertussen flink over zijn achterbanden, die zijn te warm en hij heeft geen grip.
Q2 onderweg
We zijn begonnen aan Q2 en Max Verstappen is direct naar buiten gegaan voor een snelle ronde. Heel even heeft de Limburger de snelste ronde, maar dan duiken zijn drie rivalen ruim onder die tijd.
Einde Q1
Einde verhaal voor Guanyu Zhou, Nicholas Latifi, Lance Stroll, Pierre Gasly en Alex Albon. Max Verstappen moet het voorlopig doen met de zesde tijd, zijn ploeggenoot Sergio Pérez is zevende. De toptijden zijn voor de Ferrari's.
Gasly is degene die zich het meest mag beklagen. De Fransman kan na de rode vlag net geen nieuwe rondetijd klokken. En die rode vlag was de schuld van zijn ploeggenoot Yuki Tsunoda, die het wel redt...
We rijden weer
Een paar minuten na de rode vlag is het weer dringen op de baan. Flink wat coureurs willen in de resterende minuten hun tijd nog verbeteren en zo voorkomen dat ze al na Q1 klaar zijn. De Red Bulls en de Ferrari's blijven binnen.
Code rood
Net nadat George Russell de derde tijd aan laat tekenen, wordt er met de rode vlag gezwaaid. Yuki Tsunoda is verantwoordelijk voor het oponthoud, hij raakt de vangrail als hij de tunnel uitkomt. Zijn linkervoorwiel is kapot, maar dit gaat niet al te lang duren. De klok staat stil op 2:25.
Nog vijf minuten
De Ferrari's en de Red Bulls zijn nog steeds buiten en blijven van plek wisselen. Leclerc blijft de snelste, maar nu is Sainz de nummer twee, voor Verstappen en Pérez. Achter die vier kan het voorlopig ook nog alle kanten op. Bottas heeft pas zes ronden gereden en staat helemaal onderaan.
Herhaling van zetten?
Het is weer stuivertje wisselen bovenin tussen de Red Bulls en de Ferrari's. Leclerc, Pérez, Sainz en Verstappen bezetten momenteel de eerste plaatsen en de verschillen zijn klein.
Drukte
Charles Leclerc zet ook een tijd neer, voorlopig de vierde. De Monegask van Ferrari kwam veel verkeer tegen onderweg en is niet blij met het moment waarop hij door zijn team naar buiten werd gestuurd.
Verstappen op één
De eerste tijden stromen binnen, maar ze komen nog niet in de buurt van de tijden van de vrije trainingen. Lewis Hamilton is met 1:15.391 even de snelste, maar dan klokt Max Verstappen 1:14.295.
Q1 van start
Het licht staat op groen, de eerste coureurs snellen meteen naar buiten. Over 17 minuten en 30 tellen weten we welke vijf coureurs er al direct afvallen. Ook Verstappen en Pérez zijn buiten.
Wolken
Nog een paar minuten en we gaan beginnen aan Q1 in Monaco. Het is warm en licht bewolkt boven het circuit momenteel.
Het verschil tussen Verstappen en Leclerc in de strijd om de wereldtitel is slechts zes punten. De spanning staat er kortom ook dit weekeinde weer vol op. En omdat het zo moeilijk is om in te halen, is een goede startpositie cruciaal.
Veel verkeer
Het was tijdens de vrije trainingen bij vlagen, uiteraard, erg druk op het smalle circuit en daar was Max Verstappen niet blij mee. Zeker niet toen Guanyu Zhou hem in de weg reed tijdens een snelle ronde:
Stuiteren
Lewis Hamilton omschreef zijn eerste twee trainingssessies voor de Grote Prijs van Monaco als ‘de meest hobbelige achtbaanrit ooit’. De zevenvoudig wereldkampioen kwam in zijn Mercedes niet verder dan respectievelijk de tiende en twaalfde trainingstijd.
,,Ten eerste, zo hobbelig heb ik de baan nog nooit meegemaakt”, zei Hamilton, die de GP van Monaco drie keer won. ,,Daarnaast ‘stuitert’ onze wagen ook nog eens heel veel.”
Volgens Hamilton is het een ander soort stuiteren dan waarvan het team eerder last had, want het gaat met andere snelheden. ,,Het is niet de aerodynamica. Het zijn gewoon de bulten op de baan die het erger maken. We zullen de data bestuderen en uitzoeken hoe we dat kunnen verbeteren en dan hopen dat het morgen beter gaat.”
In de derde vrije training moest Hamilton het doen met de zevende tijd.